Röstakrobatik i den högre skolan

Man kan tycka om opera av många skäl. Ett av mina skäl är att jag intresserar mig för den rent tekniska sidan av sången. Allra mest fascinerande är de riktigt höga tonerna. Lyssna här på 14 olika inspelningar i kronologisk ordning från perioden 1960—1980, där Joan Sutherland, min favoritsångerska, presterar ”samma” höga E i La Traviata:

Mina favoriter: nr 2 (konsert i Amsterdam 1962) och nr 6 (konsert i Australien 1965). Din favorit?

5 reaktioner på ”Röstakrobatik i den högre skolan

  1. Callas hade bättre uttryck, men Sutherland imponerar också. Jag gillade nummer 5 mest, också från ’65.

  2. I’d like to see a nude opera, because when they hit those high notes I bet you can really see it in those genitals.

  3. Det är en klart nördig youtubare: Underbart!!
    Jag gillade nog bäst de vid 3:20 och 4:15 Sista var också bra. Tvåan har kraft men känns stressig. sexan har fina melismer fram till höjdtonen.

  4. Den sista sitter ju som en smäck, trots att damen redan då passerat pensionsåldern för sopraner.

    Sutherlands Turandot och Norma är för övrigt oöverträffade.

Kommentarer inaktiverade.